Jak funguje klimatizace v autě

Jak funguje klimatizace v autě. Základem je klasický chladivový okruh, který obsahuje kompresor, kondenzátor,expanzní ventil a výparník.

Celý okruh je propojen potrubím a hermeticky uzavřen, systém musí být před naplněním zbaven kyslíku tím pádem i vzdušné vlhkosti a tak dále. Potrubí je odsáno kompresorem tzv. vývěvou. Pak je předplněno množstvím plynu(chladiva) u osobních aut v EU je to z 90% chladící plyn R134A. Množství chladiva na které byl systém dimenzován najdete buď v autě na štítku nebo na tomto odkaze.

https://bads.lt/en/category/technical-information/

Jak funguje klimatizace v autě

Jak funguje klimatizace v autě

Celý systém funguje tak, že kompresor nasává chladivo a prudce ho stlačuje, čímž se chladivo prudce ohřívá na přehřáté páry a potrubím pokračuje do kondenzátoru(výměníku/chladiče – umístěného jako vodní chladič motoru), kde je plyn nuceně ochlazen a pokračuje dál k expanznímu ventilu, kde je ochlazená směs par a plynu skrze expanzní ventil nastříknuta do výparníku(druhý výměník) čímž se prudce ochladí. Díky ventilačnímu systému ve vašem voze je chlad distribuován do kabiny vašeho vozu. Chladivo dále pokračuje do sběrače chladiva ze kterého je opět nasáto kompresorem a celý cyklus se neustále opakuje.

Jak funguje klimatizace v autě Kondenzát

Na výparníku se tvoří kondenzát, což může zapříčinit po několika letech vznik bakterií a je potřeba ho vyčistit chemickou cestou.

špinavý výparník

Snížení účinnosti – únik chladiva

Celý systém je propojen gumovým potrubím, a v některých místech je spojen přírubami s těsněním. Stářím a vibracemi se může stát že některý spoj povolí, hadice zpuchří, odejde servisní ventilek a chladivo se začne ztrácet. Je nutno najít únik, opravit ho, provést tlakovou zkoušku maximálním pracovním tlakem, systém vyvakuovat a naplnit dávkou příslušného chladiva a množství udávaném výrobcem.

Kompresor

Srdce celého systému, které stejně jako srdce lidské za pomocí dodané elektrické energie drží systém v chodu. Aby správně fungovat je důležité mít v systému také předepsané množství oleje aby se kompresor nezadřel. Proto při otevření oleje, výměně některého komponentu a ztrátě oleje, olej doplnit.

Další článek: https://www.expertklima.cz/2019/04/02/jak-casto-cistit-klimatizaci/